Bättre Comeniusprojekt med eTwinning

Sedan en tid tillbaka är eTwinning officiell partnersökdatabas för Comenius, och det är ju bra,  men frågan är om inte eTwinning fungerar ännu bättre för att få Comeniusprojekt att fungera riktigt bra. Det visade Isabel och Robert Jones exempel på i sin workshop ”Facilitating Comenius partnerships with eTwinning”  som gick av stapeln före lunch på Sevillakonferensens andra dag.  Isabel och Robert jobbar båda vid St Joseph’s Primary School for Visual Impairment i Irland, och de har i ett projekt med sju partner, bland annat Specialskolemyndigheten i Sverige, undersökt och utvecklat faktorer i klassrummet för att förbättra miljön, framför allt för sina elever med syn- och andra funktionsnedsättningar, men som naturligtvis kan komma alla elever till del. Det som är bra för synskadade är bra för alla! Projektdeltagarna har använt eTwinning som bas för arbetet, för att lagra dokument, filmer och fotografier och för att kommunicera och styra projektet. Och de är jättenöjda!

Som avslutning berättade Robert Jones om det program för att utveckla IT-mognad i skolan (”e-maturity”) som nu implementeras i Irland: The e-Learning Roadmap. Det är ett verktyg för skolledning och andra ansvariga för skolutveckling,kvalitet och förbättring som mäter läget och visar på vägar mot en IT-mogen skola. Jan Björklund – här är något att inspireras av!

Share

2 svar på “Bättre Comeniusprojekt med eTwinning”

  1. Bra att diskutera e-maturity, flera jag pratat med i dag på konferensen känner starkt att det systematiska ledarskapet i IKT-frågor är viktiga, det behövs både engagerade lärare och medvetna ledare i skolans IKT-utveckling, det ska bli spännande att se nu i veckan hur lärarutbildningsförslaget ser ut på IKT-sidan!

  2. Mina tankar utifran dagens workshops kan sammanfattas med en enda mening: Hu, sa hemskt att skolpolitiker i sa manga lander satter sa manga hinder i vagen for ett larande genom kreativitet och learning thinking!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *