Var är eTwinning – och vart är det på väg?

Dag 2 inleds med med en genomgång av Vad eTwinning egentligen är – Hur började det? Hur har det utvecklats under sina 5 år? Vart är vi på väg? Nu är vi i fasen eTwinning 2.0, och utvecklingen kommer förstås inte att stanna av! Anne Gilleran, pedagogisk ledare vid eTwinnings centrala support i Bryssel visar portalens allmänna ytor. Hennes presentation (på engelska)  kan du hitta här. Ta en titt på den – speciellt de grafiska framställningarna av det sociala nätverk som eTwinning har utvecklats till, är mycket uttrycksfulla. Hon berörde också hur utbildningen har utvecklats i förhållande till utvecklingen av digtala verktyg  – istället för undervisning talas om lärande; precis som Simon Botten visade under sin föreläsning igår. Utbildning är helt enkelt ett vidare begrepp idag än för 20 år sedan. Elevens uppgift är inte längre att absorbera vad läraren lär ut, utan att själv söka kunskap. Lärarens roll blir av detta inte mindre viktig utan ännu viktigare. Se också filmen som ligger i presentationen. Den refererar en amerikansk undersökning i vilken det bl.a. visas att 99% av de intervjuade tror att elever idag inte utbildas tillräckligt i problemlösning, digital kompetens och annat som ligger i framtiden. eTwinning är naturligtvis inte lösningen på allt detta, men kan bidra till att föra skolan in i 21 århundradets lärande.  Läraens och elevens roll flyter ihop, det finns massor av saker som elever vet mer om än lärare, men det äar läraren som har den pedagogiska kompetensen. Om vi lär tillsammans kan vi komma närmare målet!

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *