Nätet är en del av lärandet


För eleverna på Ross Tensta Gymnasium är internet med alla dess möjligheter en integrerad del av deras liv. Mediet har utvecklats till att ha blivit en viktig del av lärprocessen genom kommunikation och samarbete. Mobbing på nätet är inget stort problem för eleverna.

– Vi utgår från kursmål och kriterier där datorn självklart och sömlöst fungerar som ett pedagogiskt redskap, säger Seth Norberg, IKT-koordinator på Ross Tensta Gymnasium. Uppgifter och problem som ska lösas bygger alla på kursmålen. Datorn blir då ett självklart medel för att söka information och för samarbete.

Kommunikation och samarbete
– Det första man går in på är Facebook eller MSN, säger Misu Khan som går tredje året på Ross Tensta Gymnasium. Telefonen ligger redo vid sidan om någon skulle vilja skicka ett sms. Ibland är även TV: på och kanske så bryter man studierna för att kolla på någon kortfilm eller TV-serie. Detta sker ofta via internet.
-MSN använder vi för att samarbeta kring skoluppgifter säger Laila Samaae som också går tredje året på Ross Tensta Gymnasium. Eleverna ställer frågor till varandra och svarar genom MSN. Facebook använder de till att kommunicera lite mer privat och till att kommunicera med lärarna. Fronter som är skolans lärplattform används endast till att hämta och lämna in uppgifterna. Sms används mest för att stämma träff med andra.

– Jag måste ha det lugnt och tyst omkring mig när jag ska lösa en svår uppgift, säger Amina Zen, även hon tredjeårsstudent på Ross Tensta Gymnasium. Så att alla ungdomar klarar av att ha ett mediabrus i bakgrunden när de pluggar stämmer inte. Kanske klarar fler av det idag än förr, men det finns alla typer av människor.

Nätmobbing
Elza Dunkels motsätter sig termen nätmobbing och hävdar att mobbing är mobbing var den än sker. Bland eleverna är det mest tjafs som ofta börjar i skolan och sprider sig till Facebook där andra gärna lägger sig i. Ofta slutar konflikten med att parterna pratar med varandra i skolan. Eleverna har inte märkt någon direkt mobbning mot enskilda personer på nätet utan det handlar mest om konflikter som startar utanför internet.

– Man borde vara extremt försiktig med vad man lägger ut på internet, anser Misu Khan. Ingen vet vem som ser och använder sig av informationen. Hon har själv tagit bort alla vänner som hon inte känner på Facebook. Dessutom byter hon namn i profilen med jämna mellanrum så att hon inte ska få någon förföljare efter sig. Då vet endast vännerna vem hon är.

Eleverna kollar upp de som söker kontakt via Facebook genom gemensamma vänner. Har de inga gemensamma vänner går de till profilen och gör en bedömning av vem det kan vara. Vid minsta misstanke om fult spel blockerar de personen.

Nya färdigheter genom internet

– Man lär sig olika tankesätt, säger Misu Kahn och Laila håller med. Genom att läsa vad andra skriver kan du lära dig hur andra tänker och på så sätt lättare förstå och tolka andra människor. Båda tjejerna kom även på att de lär sig svenska språket genom att studera hur andra skriver. Kommunikation genom internet består ju till största del av skriven text.
– Min lillebror lär sig något nytt varje dag, instämmer Amina Zen å sin 12-åriga lillebrors vägnar.

-Vi har lärt oss att vara källkritiska mot det som finns på nätet, tycker Amina Zen. Hon kopplar detta till att de inte har haft någon historiebok och har varit tvungen att söka information på egen hand.

Share

2 svar på “Nätet är en del av lärandet”

  1. Konflikthantering över nätet – går det ? Mina tonåringar i skolan ( 13-16 år) är ganska överens med mig, en konflikt ska lösas öga mot öga, allt som skrivs, bloggas, twittras, mailas, ansiktsboken eller nästan vad som helst som formuleras skriftligt blir ofullständigt, jag håller med Dunkels.

  2. Svar på konflikthantering. Det framgår inte av inlägget, men jag kan säga att under intervjun kom det fram att många konflikter startar i skolan i korridoren, tas sedan till nätet där många lägger sig i för att sedan sluta med att de första parterna gör sluter fred öga mot öga i skolan igen. Så du har rätt i det. Det blir ofullständigt. Men saken är den att eleverna inte kunde redogöra för att det sker en utbredd mobbing via nätet. Det är inte värre än i utanför (och bland mina elever så har vi inte speciellt mycket sådant. Peppar, peppar)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *