10 projekt och lärare får eTwinnings Quality Label i juli 2018

logotyp: National Quality LabelSå har vi fått tio nya kvalitetsmärken. Grattis både till lärare och elever. Nedan följer en kort beskrivning av projekten, som ni kommer att få höra mera om i höst.

Kvalitetsmärken juli 2018

Say Hello and smile –finding our identity through storytelling
Jasmine Klang Ebeling i Österåker gymnasium i Åkersberga

Fyra skolor i fyra länder har samarbetat kring berättelser av olika slag. Klassen från Österåkers gymnasium var en språkintroduktionsklass som jobbade med engelska, men även med svenska som andraspråk och med sina modersmål. Eleverna skrev berättelser från sina hemländer, de studerade kända berättelser från andra delar av Europa och till sist skrev eleverna gemensamt (i internationella team) egna berättelser. Dessutom delade eleverna sina favoritböcker/favoritförfattare. I projektet har man förutom projektytan Twinspace använt officeverktyg, Padlet, videomöten och verktyget Storyweaver.

Movie of the month – Belgium & Sweden
Marie Nilsson i Sundsbroskolan, Malmö

I det här projektet samarbetade mellanstadieelever från Sverige och Belgien i engelskämnet. Varje månad skapade eleverna en video var (i grupper om 3-4) på ett elevnära tema och fick förutom kunskaper i – och mod att prata engelska – även övning i att samarbeta och vara kreativa.

Be the Change Take the Challenge
Georgia Wilhelmsson i Uddevalla gymnasieskola

Projektet hade 13 partners i Europa och även flera partnerskolor från andra delar av världen. I projektet samarbetade eleverna i team kring Agenda 2030. De valde själva vilket tema de ville lära sig mer om och föreslå lösningar på. I projektet har eleverna fått använda ett flertal olika digitala verktyg. De har kommunicerat också genom videomöten och en Twitterchat

Coding with eTwinning
Emelie Eriksson i Norrhammarskolan, Skellefteå

I projektet, som utfördes med en skola i Belgien, har programmering i Scratch kombinerats med storytelling. De svenska eleverna (som var yngre än de belgiska) kodade i smågrupper en berättelse i Scratch som de belgiska eleverna sedan remixade. Förutom Scratch har Piskelapp använts, för att koda självporträtt som partnerna sedan avläst och återskapat, och Padlet för att presentera sig.

Fairy tales in many different ways
Karin Ceder i Böle förskola, Piteå

Det här förskoleprojektet har haft många projektparters. I Böle förskola har de pratat och ”analyserat” sagor, läst och tittat på sagor – och sist men inte minst skrivit egna berättelser. En del sagor har Karins förskolegrupp hittat på början till. Därefter har en partnerskolas barn skrivit fortsättningen, och en annan barngrupp slutet. Barnen i de olika länderna har även jämfört sagor och insett att vi ofta läser samma sagor, oavsett i vilket land vi bor.

The Ugly Lego Duckling
Karin Ceder i Böle förskola, Piteå

I projektet har partnerförskolorna jobbat kring värdegrundsfrågor och demokrati genom sagan om den fula ankungen. Hur ska vi vara mot varandra? Är det viktigt att vara ”fin”? Vem bestämmer vad som är fint? Samtidigt har barnen lärt sig några enkla ord på engelska och lärt sig om sina partnerländer. Man har också byggt ankungar i lego, på Twinspace delat filmer, sånger och teckningar och ställt frågor om dem till varandra – och även fått spela enkla spel kring sagan.

Denke global!
Barbara Marten och Nina Karlström i Växjö Katedralskola

Denke global har drivits både på engelska och tyska och har fokuserat på interkulturell kompetens som en förmåga och attityd som bäst kan läras i just internationellt samarbete. Eleverna har på olika sätt forskat i och skapat presentationer och artiklar på en rad olika teman såsom Rätten till utbildning, Ekologisk hållbarhet, Kulturell diversitet, Traditioner och Arbetsmarknad – och sedan diskuterat andras alster forumet i Twinspace. Projektet har finansiering från Erasmus+ (Strategiska partnerskap).

Where there´s a will, there´s a way
Gabriela Petre Broman i Hagalidskolan, Staffanstorp

Det primära syftet med projektet, som haft många partnerskolor runtom i Europa, har varit att uppmuntra eleverna att minska energiförbrukningen och ge  upp ohållbara vanor. Kopplingen till svenska läro- och kursplanen har varit skolans uppdrag, engelska, fysik och digital kompetens. Eleverna gick i nian. Eleverna har fått jobba kring temat på olika sätt, bland annat att undersöka energiproduktionen hemma, undersöka förnybar energi och brainstorma kring vad man själv kan göra för att minska förbrukningen. I projektet har ett flertal digitala verktyg använts och man har också haft ett videomöte mellan partnerskolorna.

Arts Count!
Martina Andreasson i Trönningeskolan, Halmstad

I Arts Count! kopplades matte, konst och kommunikation (kreativitet) ihop genom de olika uppgifter som eleverna fick i uppdrag att utföra. Eleverna har arbetat både i nationella och internationella team och bland annat skrivit teater och återskapat en dikt som video – och använt matematiska element i samtliga slutprodukter. Projektet har finansiering genom Erasmus+ (Strategiska partnerskap).

Christmas Connections through Art 2017
Natasa Kolarevic i Karlbergs skola, Stockholm

I det här ”julprojektet” deltog ett stort antal lärare och elever från hela Europa. Lågstadieeleverna undersökte konstverk och konstnärer i sitt hemland och skapade sedan julkort inspirerade av konstnärerna, som de skickade varandra på olika sätt, både digitalt och med post. Eleverna i Karlbergs skola skapade även en julkalender (i Thinglink) åt de andra partnerskolornas barn, med en julhälsning i varje lucka. Alla eleverna har också träffat varandra under ett videomöte.

Sök en Quality Label du med!

Om du har ett lyckat eTwinningprojekt som är i slutskedet eller avslutat, så skicka in en ansökan. Vi evaluerar nästa runda i oktober 2018. Läs mer om kvalitetsmärket på sidan Utmärkelser och priser

Inlägget är publicerat av eTwinningteamet vid Universitets- och högskolerådet

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *