eTwinning #eTConf14 Rom

I slutet av november samlades 500 lärare från hela Europa i Rom. Lyllos mig, som fick vara med på detta! Vi som var på plats har alla intresset för eTwinning gemensamt. Vi är på olika sätt involverade i eTwinningprojekt och jobbar för att fler elever och lärare ska använda eTwinningportalen. Det är ett bra verktyg för skolor som snabbt och enkelt vill komma igång med samarbeten över nationsgränserna.

Under två dagar pågick 12 parallella workshopar och utöver det fick vi lyssna till fler intressanta föreläsningar och paneldebatter. En sak som slog mig när jag var där -undervisningen i Sverige är bra men vi har mycket av lära av andra vad gäller digitalt samarbete över nationsgränserna.

I Rom träffade jag engagerade lärare från Moldavien, Georgien, Estland m fl. Jag noterade att det var härlig stämning och att många lärare fotade varandras konferensbrickor. Nätverkandet under en eTwinningkonferens är centralt och gissningsvis är det många av oss som var där som kommer att kontakta varandra och kanske samarbeta kring något av de teman som diskuterades på konferensen. Ett återkommande tema handlade om att höja ribban och öka IKT-kompetensen. Här ser jag att eTwinning är ett utmärkt verktyg för lärare som vill arbeta digitalt i vardagen tillsammans med sina elever.

Under dessa två dagar handlade det mycket om innovation och 21st century skills. Jag var bl a på en workshop med cypriotiska lärare. Där handlade det om att rigga undervisning med hjälp av webquest och flippat klassrum. Vi fick se hur en hel skola använde http://www.weebly.com för att organisera lärandet på webben. Eleverna uppskattar det och har det med sig även utanför klassrummet. Det handlade mycket om att designa undervisning där elevernas förmågor, att kommunicera, samarbeta, analysera och att hitta lösningar på problem står i fokus. Avslutningsvis såg vi den här fina filmen, http://youtu.be/7KMM387HNQk.


En workshop som gjorde stort intryck på mig hölls av två ungdomar från Tallinn och handlade om hur de jobbar med programmering. En bonus var att en av dem gjorde en fin inledning där han spelade ukulele och nynnade en sång.

När skolor jobbar med programmering så innebär det både svårigheter och möjligheter. De estniska eleverna berättade att lärarna inte kan programmera ännu och att det är ett omfattande arbete att vidareutbilda alla lärare. Men, de menade också att det inte behöver vara ett problem. Eleverna vill kunna programmera och de vill jobba med det i skolan! Eleverna hade översatt scratch-manualer och gjort egna instruktionsvideor och publicerat dessa på youtube. De tipsade om att vi lärare bör ”släppa fram eleverna och lära oss programmera tillsammans med dem”!

Under programmeringspasset kom jag återigen att tänka på Sugata Mitra. Han har forskat på elevernas möjligheter att själva kunna lära sig saker och kommit fram till att de både kan och vill lära? Han säger att skolan måste jobba så, att släppa fram eleverna och deras kreativitet gör skolan mer relevant. En framgångsfaktor är att tro på att de kan och vill lära! Att inte göra det gör skolan ”obsolete”. Enligt google översätt betyder det gammalmodig och föråldrad. http://youtu.be/xRb7_ffl2D0


/Martina Lundström

Share

Ett svar på “eTwinning #eTConf14 Rom”

  1. Vad intressant och spännande det låter Martina! Programmering/kodning blir mer och mer populärt och uppmärksammat inom skolan. Nu i december var det en stor global satsning kring detta “Hour of code” och som lärare kan man fortfarande använda sig av material och resurser som finns på http://www.hourofcode.com och http://www.code.org för att bli inspirerade och komma igång med programmering.
    Jag har också haft förmånen att lyssna till Suga Mitra, otroligt spännande, tankeväckande och inspirerande!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *