eTwinning öppnar dörrar till Europa

Med tanke på nuvarande situation i Europa, har idag alla lärare och pedagoger i Sverige ett viktigt uppdrag i att hjälpa sina elever förstå att kulturell mångfald är en tillgång och en möjlighet. Enligt Lgr 11   Ett internationellt perspektiv är viktigt för oss att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt förbereda för ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser.

För mig, högstadielärare i engelska, har det varit extra betydande att hitta inspiration och få nya verktyg för att motivera mina elever och väcka deras lust att lära sig engelska. Det var oerhört viktigt att samtidigt öka deras medvetenhet om att goda språkkunskaper leder till bättre möjligheter att senare i livet kunna studera eller arbeta i ett annat europeiskt land.

För exakt två år sedan, hösten 2015, fick jag inbjudan från min lärarkollega i Polen, till ett samarbete genom eTwinning. Det skulle vara ett kort projekt, under två veckorsperioden, mellan elever från årskurs 7 och 8. Då visste jag inte så mycket om eTwinning men jag var nyfiken på att testa något nytt. Det var dessutom första gången som mina elever skulle samarbeta online med elever från annat land. Vårt första gemensamma eTwinning projekt om förnybara energikällor ledde till fortsatt mejlutbyte och diskussion om nya projektidéer. I januari 2016 hade jag och mina kollegor fått besök från Universitets- och Högskolerådet (UHR) och all personal deltog i kostnadsfri workshop om eTwinning. Det blev ett otroligt lyft och inspirationskick för vår verksamhet då fler lärare fick konkreta tips på hur man söker partnerskolor för nya projekt samt hur projektytan TwinSpace fungerar.

Bara några veckor senare startade jag ett kort projekt med samma partner från den polska skolan. Våra elever uppmärksammade tillsammans den Internationella Barncancerdagen och pratade kring begrepp hälsa, vänskap och kärlek. Projektet ”Stronger together” tilldelades utmärkelsen Quality Label i maj 2016 och blev en förebild och inspiration för mina kollegor att fortsätta hitta nya kreativa förslag på projekt med andra skolor i Europa.

För elever i min skola var det ett stort steg i att våga gå ur sin trygga zon och, genom att kommunicera med jämnåriga från andra länder i ett främmande språk, berätta om sina känslor och tankar. De har rätt snabbt upptäckt att de fördomar vi har om varandra stämmer inte alls i verkligheten. Många elever har hittat nya kompisar i andra skolor som de delar med samma intressen och drömmar. Vissa håller fortfarande kontakt med varandra genom sociala medier.

Idag, hösten 2017, ser vårt arbete med internationalisering mycket annorlunda ut. Allt fler lärare på skolan har skapat eTwinning konto och letar efter nya partner för nya projekt.

Vi har tre Erasmus+ projekt igång, ett för vår skolpersonal och två för elever i åk 7 och åk 8. I alla de projekt använder vi eTwinning som en digital arbetsyta.

För några veckor sedan hade vi besök från lärare från Spanien som ville jobbskugga våra kollegor och titta på olika metoder vi använder i daglig undervisning. I mars kommer lärare från Frankrike på liknande uppdrag. Det bästa med allt är att vi hittades varandra just på eTwinning och diskuterade först vilka idéer vi hade och bjöd varandra till ett samarbete över Europas gränser. Nu kan vi förverkliga våra planer och tack vare EU-bidrag åka till varandras skolor och lära våra ungdomar viktiga värdegrund såsom respekt, tolerans samt skapa multikulturell inlärningsmiljö.

Med tanke på vilka möjligheter eTwinning och Erasmus+ program erbjuder så känns Europa inte längre så främmande och avlägsen för våra elever. Med hjälp av digitala verktyg är det nuförtiden mycket lättare att arbeta med skolor från andra länder och det enda som krävs är kombination av lärarnas engagemang och elevernas nyfikenhet.

Magdalena Gubernat

Leg. Lärare i Engelska

Birkaskolan

Ekerö

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *