Framtidens lärande – lärares lärande

Tomas Kroksmark om lärares lärande i den digitala tiden
Tomas Kroksmark om lärares lärande i den digitala tiden

Hur går lärande egentligen till? Och hur går lärarnas lärande egentligen till?  Och hur påverkas dessa frågor av att vi nu befinner oss i digitala tider? Dessa är frågor som  Tomas Kroksmark, professor i pedagogik och ansvarig för Akademi för skolnära forskning och utveckling vid HLK i Jönköping, ställer sig och reflekterar över vid dagens första punkt på konferensen. Att platsen där man  lär får allt mindre betydelse är alldeles klart. Vad innebär web 2.0? Ett exempel från ny forskning är att det lärande som utvecklas genom t.ex. SIM City är att förstå relationen mellan delarna och helheten och att reflektera över konsekvenser av ett visst handlande.  Där finns också en naturlig möjlighet att fundera över och utvärdera resultatet av ett visst handlande. Dessa och massor av andra intressanta tanka fick vi ta del av!

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *