Inkludering via drama i form av ett eTwinningprojekt, ett lyckat koncept?

I slutet av oktober hade jag äran att delta i eTwinningens årliga konferens som i år ägde rum på Malta. Detta skedde tack vare det nationella eTwinningpriset som jag vann 2017 för ett projekt som mina elever genomförde tillsammans med en fransk gymnasieklass. Vårt projekt hette: “A house without a book is a body without a soul”.

Jag vill jag tacka eTwinning Sverige, för att jag får chansen att ständigt utvecklas som person både på det språkliga planet, genom användningen av engelskan, samt på det interkulturella planet, genom mötet med andra passionerade eTwinningpedagoger i Europa.

Vi var över 600 deltagare från Europas alla hörn som fick uppleva några inspirerande och lärorika dagar tillsammans. Det bjöds på fantastiska workshops, paneldebatter och tal. Konferensdagarna ledde till mycket nätverkande vilket kan leda till nya intressanta projekt i framtiden.

Årets eTwinningtema handlar om inkludering i stort och smått. Jag fick chansen att delta i en workshop som hette: Learning to accept those who are different: Star-Child by Oscar Wilde. Denna workshop leddes av Dr Nandia Tomasidou, från Cypern. Vi var cirka 60 pedagoger som satt i en cirkel i en stor sal och min första tanke var; hur kommer detta att organiseras och hur kan man inkludera så många personer samtidigt med hjälp av drama?

Föreläsaren tog fram en trästav, lärde oss en tystsignal, började citera ur novellen Star-Child och delade ut diverse roller genom att peka på deltagarna i publiken. De som fick olika roller fick ställa sig i mitten och agera utifrån sina givna roller. Om man inte ville agera kunde man säga: pass. Jag som inte är van vid drama och känner mig osäker inför okända uppgifter, tänkte att jag inte skulle våga ställa mig i mitten och visa mina dåliga skådespelartalanger. Det visade sig dock att jag blev så tagen av pjäsen att jag inte kunde säga pass, utan ville gärna få en chans att vara med och agera. Tänk att man kan få alla att känna sig inkluderade med så enkla medel, genom att bara använda fantasin!

Star-Child handlar i korthet om ett barn som hittas i skogen och blir omhändertaget av en fattig skogshuggarfamilj. Barnet är så vackert att det tror att dess mamma måste vara en stjärna. Han växer upp och blir arrogant, grym och fåfäng. En dag möter han en tiggerska som han hånar och behandlar illa. I själva verket är tiggerskan hans riktiga mamma. Tiggerskan förbannar honom och han blir ful som en padda, hans hud liknar en orms. Han ger sig av och letar efter tiggerskan och inte förrän han utför goda handlingar blir han förvandlad och vacker igen.

Går det att inkludera elever med hjälp av drama? Svaret är enkelt: Ja! Man kan få alla i en klass inkluderade, även elever som inte kan språket eller är bra på att agera, med hjälp av en saga eller en pjäs. Man kan få känna sig viktig genom att få spela en liten roll. Min intention är att använda mig av Star-Child i min egen engelskundervisning och jag hoppas att alla elever ska få uppleva samma magi och inkludering som jag själv kände.

Genom att använda sig av en saga skulle man kunna göra ett eTwinningprojekt tillsammans med några klasser i ett annat land. Eleverna kan indelas i internationella lag, utgå från sagan, skriva ett manus tillsammans, göra en rollista, spela upp pjäsen, göra en kortfilm av den och ladda upp den på Twinspace. Därefter kan alla deltagare utvärdera arbetet och dela ut online priser till varandra genom att använda digitala verktyg. Det gäller bara att låta fantasin flöda! Detta korta projekt behöver kanske bara ta en månad i anspråk. Jag är säker på att eleverna kommer att bli motiverade och kreativa och visa sina dolda talanger. Jag utmanar alla lärare därute att ta steget in i eTwinningens spännande och berikande värld!

Hälsningar

Georgia Wilhelmsson,

eTwinningambassadör

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *