Koll på världen med Gapminder!

Gapminder.org är en stiftelse som verkar för en faktabaserad kunskap om världen; det kan låta självklart men faktum är att mycket av det som vi tror att vi vet om världen bygger på fördomar eller gamla fakta. Gapminder försöker alltså, med hjälp av animerad statistik och pedagogiska grepp, att uppdatera vår världsbild. Gapminder bygger alltså på en mängd statistik som visualiseras på ett mycket överskådligt sätt. Statistiken blir alltså greppbar och kan leda till vidare diskussioner. Gapminder är helt gratis och kräver ingen inloggning!

Gapminders koncept ”Dollar street” är en annan typ av pedagogisk visualisering. Med hjälp av tjänsten kan man genom bilder hälsa på hos människor i olika länder och med olika inkomster. Det går att jämföra till exempel kök, badrum och leksaker mellan olika länder och olika inkomstnivåer inom länderna. ”Dollar street” ger en lite mer nyanserad bild på fattigdom, välstånd och olika förutsättningar för människor på jorden.

Gapminder kan med fördel användas i skolan och varför inte i ett eTwinning-projekt med elever från olika europeiska länder?! En intressant ingång skulle kunna vara att arbeta utifrån elevernas fördomar om att bo och leva i olika länder. De skulle kunna göra en egen ”Dollar street” med foton från hemmet och närområdet och reflektera kring likheter och olikheter i vardagen.

Ett annat användningsområde för Gapminder i en eTwinning-kontext är att låta eleverna sätta ihop egna quiz där de utgår från Gapminders statistik och publicera sina quiz på en gemensam yta, t.ex. Twinspace eller Padlet, och utmana varandra. Quiz kan enkelt skapas i gratistjänsten Kahoot.

Ett lite mer ambitiöst projekt är att utgå från eTwinnings projekt-kit ”Kulturbilder”, som i korthet handlar om att studera och presentera samarbetspartnernas länder för varandra. Med hjälp av Gapminders data och innehåll skulle arbetet kunna fördjupas och visualiseras i högra grad.

Karl Malbert, eTwinningambassadör, Kalmar

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *