Marie Wesén och Annie Bergh från Malmö

Ann Bergh och Marie Wesén från MalmöAnnie är lärare och  är Marie biträdande skolledare på varsin skola i Malmö i södra Sverige. De har arbetat med eTwinning nästan ända från eTwinnings början. Båda skolorna arbetar med yngre barn, förskolan tom  år sex och i båda skolorna satsas det starkt på användning av IKT i undervisningen.  I sitt arbete med eTwinning ser man det som en fördel att så många som möjligt involveras så att inte projektet ligger i händerna på en eller några eldsjälar. En noggrann projektplan med tider, mål och en tydlig projektidé är avgörande. Låt planeringen ta tid, det tjänar men på när antalet missförstånd minskar. Att utbyta emailadresser och inte endast förlita sig på eTwinningportalens mailsystem är klokt. Inte alla har vanan attt gå in på sin TwinSpace regelbundet.  Vid slutet av projektet är det också en bra idé att låta utvärderiingen i projektet – lärdomar kan dras som man kan ha nytta av i kommande projekt.

Marie betonade att en av de stora fördelarana med att ha samarbetet på TwinSpace är att det är en säker community – ingen som inte är medlem kan komma in – den är heller inte sökbar på internet.

Som lärare får man mycket energi från att arbeta med eTwinning – glada entusiastiksa elever som verkligen vill arbeta. Deras miner när de ser sig själva på bild i communityn är som en vitamininjektion för mig, säger Marie.

Share

Ett svar på “Marie Wesén och Annie Bergh från Malmö”

  1. En annan viktig sak som kom fram under Annies och Maries anförande var att eTwinningssamarbetena inte ska ses som extra projekt som läggs på allt annat jobb lärarna har. Annie poängterar att hon införlivar sitt eTwinnande i sin “vanliga” undervisning. Också planeringen av aktiviteteterna i eTwinning görs inom ramen för det vardagliga planeringsarbetet. Det handlar alltså om att göra samma saker man gjort förut, men att göra dem på ett lite annat sätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *