Penpals vs eTwinning

Jag minns fortfarande känslan när jag öppnade breven från min franska brevvän. Hon skrev så vackert. Och långt! Och hon kryddade ofta breven med någon liten detalj. Ett vackert klistermärke. En tvålask i plåt. Eller ett fotografi. Hon blev “min” i mellanstadiet efter att vi fått anmäla vårt intresse för att få penpals från andra länder. På rektangulära lappar fick vi sedan utdelat vem vi fått som brevvän och uppmanades att skriva det första brevet snarast. Jag gjorde så, men gjorde alla det? Jag vet inte. Såvitt jag kommer ihåg pratade vi aldrig mer om de där brevvännerna. Men tränade engelskan och lärde oss om andra kulturer, det gjorde vi! I alla fall några några i klassen.

Jag minns när jag var lärare för en 5:a för några år sedan. Plötsligt låg kuvertet där på mitt skrivbord – en vänlig kollega hade fått sin årliga uppmaning att knyta kontakter via penpals-förmedlare. Jag kände genast igen innehållet – det var ju precis samma som när jag själv fick en brevvän ca 20 år tidigare. Min klass fick anmäla sig för brevvänner och varje elev som anmält sig fick efter en tid utdelat sin brevvän på en liten rektangulär lapp. Jag uppmuntrade dem att skriva första brevet direkt. I skolan. Och då och då kom en del elever till skolan med sina brev och läste upp dem för klassen. Och nu hade ju eleverna e-postadresser så en del valde att skriva på dator. Alla var visserligen inte med på tåget. Men tränade engelskan och lärde sig om andra kulturer, det gjorde de! I alla fall några i klassen.

När jag hade min 5:a hörde jag talas om eTwinning. Jag lade det på minnet och tänkte att “det måste jag prova”. Det skulle komma att ta fyra år innan jag gjorde det – och i kombination med det intresse jag har för IKT i skolan blev mötet med eTwinning en milstolpe i mitt liv. För plötsligt blev inte kontakterna med elever i andra länder något som några få elever kom att ta del av. Genom eTwinning gjorde vi något tillsammans! De internationella kontakterna fick en uppvärdering och den digitala kompetensen kunde övas i ett konkret och naturligt sammanhang. Likväl som det främmande språket. Jag och mina elever fick plötsligt möjlighet att chatta, skapa filmer, göra ljudbloggar och en massa annat.

Och när jag idag googlar på penpals för elever så hittar jag en massa sidor där den ena är krångligare än den andra. Tack och lov för eTwinning! Det här måste alla få ta del av.

//Maria (maria.zell@mediapoolen.se)

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *