Röster från skolvardagen: SG Södra Viken i Sunne om att eTwinning funkar utmärkt också på yrkesprogrammen

We are teachers in a truck driving school in Belgium, France and Sweden. It is our aim to bring students from these countries closer together by setting up a project about their future job as a truck driver. Så börjar projektbeskrivningen av About a trucker´s life som Anna Thorstensson i SG Södra Viken varit med och drivit. Vi ställde Anna några frågor om projektet som pågår hela vårterminen 2019.

Projektlogga: Without Trucks you would die

Varför började du med eTwinning?

Jag vill få en utmaning för både lärare och elever, göra eleverna nyfikna på omvärlden och att eleverna ska få använda engelska.

Vi är lärare som jobbar med fordons- och transportprogram i Belgien, Frankrike och Sverige. Det är vårt mål att ta studenter från dessa länder närmare varandra genom att skapa ett projekt om deras framtida jobb som lastbilschaufförer. Genom att använda flera inlärningsaktiviteter ska studenterna dela hur en framtida lastbilsförare skulle kunna vara och uppleva några skillnader också. De kommer att behöva genomföra vissa nationella bestämmelser om att köra lastbil och de uppmanas att jämföra resultaten mellan partnerna

Hur hittade du din eTwinningpartner?

Genom eTwinning Live blev jag kontaktad för att delta i projektet.

Berätta mer om projektet 

Syftet med projektet är flera, bland annat att eleverna får möjlighet att förbättra sina IT-kunskaper, att eleverna får lära sig engelska termer inom sin yrkesinriktning, och skriva CV på engelska genom att använda Europass. Ett viktigt syfte är också att eleverna får jämföra och diskutera vad som kännetecknar en bra yrkesförare med sina partnerskolor.

Projektet är för elever i åldern 16 till 19 år. Vi började projektet i september 2018 och det avslutas i maj 2019, och vi jobbar med det en lektion i veckan.

Samarbetet mellan partnerskolan, eleverna och lärarna fungerar väl. Eleverna kommunicerar via TwinSpace, men det har varit svårt att få till ett online-möte av schematekniska skäl.

Inom vilket ämne/vilken kurs driver du projektet? 

Projektet ingår i samhällskunskapsundervisningen, och ingår det centrala innehållet för Sh1a1: Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden.

Vidare tar jag fasta på följande skrivning i läroplanen: Genom studierna ska eleverna stärka grunden för det livslånga lärandet. Förändringar i arbetslivet, digitaliseringen och den tekniska utvecklingen, internationaliseringen samt miljöfrågornas komplexitet ställer nya krav på människors kunskaper och sätt att arbeta. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem. Alla elever ska få utveckla sin förmåga att ta initiativ och ansvar och att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilka ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning, i ett allt mer digitaliserat samhälle ska skolan också bidra till att utveckla elevernas digitala kompetens. Gymnasieskolans uppdrag; Läroplan för gymnasieskolan

Vilka digitala projekt använder ni i projektet?  

I projektet har vi använt TwinSpace för kommunikation mellan eleverna, och vi lärare har kommunicerat via Messenger. Under våren ska vi skapa en webbtidning och då får både lärare och elever använda andra digitala verktyg.

Vilka resultat, fördelar och mervärde ser du med eTwinning?

För eleverna ser jag att projektet väcker nyfikenhet för omvärlden och att de får använda engelska. För mig som lärare är eTwinning utvecklande och det ger mig ett nytänkande i undervisningen. Mervärdet för skolan är att vi får nya kontakter och nätverk som vi kan utveckla till utbyten och för framtida praktikplatser.

Vad kommer ditt nästa eTwinningprojekt att handla om?

Mitt nästa projekt blir nog mindre, om kulturella skillnader eller klimatpåverkan.

Vilka tips till lärare vill du ge till lärare som är nyfikna på internationellt digitalt samarbete genom eTwinning?

Gör det, det ger så mycket tillbaka! Du lär känna kollegor i andra länder redan innan du drar igång projekt med eleverna. Planera tillsammans med partners och enas om gemensamt uppsatta mål och tidsramar inledningsvis. Det är lätt att få in eTwinningprojekt i vardagen.

Anna Thorstensson, SG. Södra Viken, Sunne

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *