Röster från skolvardagen: Traditioner, sagor och engelska mellan årskurs 1 i Slottsbrons skola i Grums och en skola i Storbritannien

Foto av Cecilia Torin

Cecilia Torin i Slottsbrons skola, Grums, har projektet Travelling Ted tillsammans med Kate Keaveny och hennes klass i Coalville, England. Här berättar Cecilia om projektet:

Syftet är att eleverna i årskurs 1, ska lära sig om olika traditioner, hur julen firas och om typiska sagor från respektive land. Detta gör vi genom ett projekt som vi kallar för Travelling Ted. Vi har en nalle från England som hälsar på i vår klass och klassen i England har besök av en älg från oss.

Att komma igång

Jag hittade min eTwinningpartner via vårt förra projekt. Vi arbetar med samma ålder på eleverna och vi ville fortsätta vårt samarbete med ett nytt projekt.

Om ”Travelling Ted”

Eleverna ska få lära sig om likheter och olikheter mellan svenska och engelska skolor, traditioner och typiska sagor från respektive land. Det gör genom att en nallen Adam från England hälsar på i vår klass och skolan i England får besök av den svenska älgen Elliot. Nallen och älgen är med i elevernas dagliga skolarbete. Genom att vi beskriver hur vår skolvardag ser ut för varandra, diskuterar vi hur det kan vara att gå i skolan i andra länder.

Digital verktyg

Vi använder oss av den digitala anslagstavlan padlet.com, av TwinSpace och Skype. Genom att vi kommunicerar med digitala verktyg visar vi eleverna vad och hur man kan göra för att kommunicera med elever i andra länder och även i Sverige.

Mervärde

Genom projektet får eleverna en förståelse och kunskap om att inte alla lever på samma sätt som vi i Sverige, och att skolan inte ser likadan ut i alla länder. Eleverna blir också medvetna om vikten av att kunna kommunicera på engelska med elever i andra länder, vilket bidrar till att eleverna blir motiverade att lära sig mer engelska.

För mig som lärare blir det också utvecklande att använda engelska på ett naturligt sätt, både i tal och skrift. Jag får möjlighet att diskutera olika pedagogiska frågor med lärare från andra länder, och även att diskutera vilka framgångsfaktorer det finns i olika skolsystem.

Två fotografier av projektets gosedjur: Älgen Elliot med en tandkrämstub och ett brev till vänster och nallebjörnen Adam med en bok av Roald Dahl till höger

Jag får använda digitala hjälpmedel på ett naturligt sätt för kommunikation med vår partnerskola, och genom att vi har bra digitala hjälpmedel i klassrummet så öppnas många möjligheter.

För skolans del handlar det om att vi som liten skola har möjligheter att visa våra elever att vi kan samarbeta med skolor i andra länder på ett enkelt sätt, med den teknik som vi har tillgång till.

Tips till nya eTwinnare

Gör det enkelt och hitta en partner som arbetar med elever i samma ålder som du. Ett uttryck som beskriver ett lyckat projekt är ” Keep it short and simple

Cecilia Torin, Slottsbrons Skola, Grums
Cecilia.Torin(at)edu.grums.se

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *