Vad eTwinning har betytt för mig – om vår nya ambassadörs eTwinningresa

Hösten 2013 kände jag i mitt arbete som förskollärare att jag var i behov av nytändning.  Då fick jag, i egenskap av min roll som kontaktlärare inom IKT, chansen att gå på föreläsningar en eftermiddag. Av de föreläsningar som fanns att välja bland, fastnade jag för de som handlade om eTwinning.

Så fort den första föreläsningen började så blev jag fast, så spännande detta arbetssätt verkade! Under den andra föreläsningen viskade jag till min dåvarande chef Inga och min dåvarande pedagogista Martina, som också var där, jag måste få gå med i detta! Morgonen därpå kom jag på mig själv med att sitta med ett enda stort leende på läpparna hela vägen till jobbet. När hade det hänt senast? Jag vet inte…

Registrering och skriva i Partnersökforumet

Sagt och gjort, samma morgon registrerade jag mig, med chefens godkännande, på eTwinning. Under de följande veckorna kikade jag runt på plattformen och började bekanta mig med den. Nu var Gunilla  på CMiT, Centrum för Media och IT här i Piteå, mitt stora stöd. Under mellandagarna julen 2013 skrev jag ihop mitt  första projektförslag – på engelska. Jösses vilken tid det tog! Kanske inte så konstigt då min skolengelska hade legat i träda sedan jag gick ut gymnasiet 1985. Min resa på eTwinning började nu på allvar!

Mitt första projekt blev dock inte alls vad jag hade tänkt mig… För egen del jobbade jag på utifrån målen med projektet, men från min partner hördes ingenting. Jag försökte, utan att lyckas, på olika sätt få tag i henne. Än idag vet jag inte vad som hände. Jag och barnen fortsatte att jobba med vår del av projektet, men tyckte att det var trist att vi inte fick något som helst svar.

Förstärkning från skolan samt ny projektpartner

Hösten 2014 registrerade sig även mina kollegor på eTwinning. Vi hade fått en samarbetspartner på Island och startade tillsammans ett nytt projekt, What can we find underneath our feet? Detta projekt blev fantastiskt på alla sätt och vis! Ett projekt som jag och mina kollegor trodde, för vår del, skulle handla om svampar i skogen – i alla fall under en tid, blev efter ett svar från Island ett terminslångt projekt om vulkaner. Med den respons vi fick från våra barn, och även från våra föräldrar, så började jag också känna igen mig själv. Nu tyckte jag att det var roligt att jobba igen!

Fyra år senare – projekterfarenhet och nu eTwinningambassadörsskap

Nu sitter jag här, med flera olika projekt bakom mig och där min engelska faktiskt flyter på riktigt bra, nästan fyra år efter mitt första möte med eTwinning och tänker på vilken fantastisk resa det har varit så här långt. eTwinning ger så mycket för både barn och vuxna. Tack vare eTwinning har jag fått tillbaka min arbetsglädje!

Tack vare stöd från min nuvarande chef Monica och min pedagogista Birgitta, inleder jag nu nästa etapp på den här resan, den som eTwinningambassadör!

Jobbar du som lärare, inom förskolan eller skolan, i Norrbotten och vill veta mer om eTwinning? Tveka inte att höra av dig till mig!

Karin Ceder, förskollärare vid Böle förskola, Piteå

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *