Svenska eTwinningpriset 2018 – förstapris till Nyvångskolan i Lund – specialomnämnande till Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn

Som svenskt supportcenter  eTwinning, delar vi varje år ut Svenska eTwinningpriset. Priset går till lärare som utfört ett utmärkt internationellt projekt registrerat på eTwinningplattformen, där även eleverna, med hjälp av digitala arbetssätt, samarbetat med varandra över landsgränserna.

År 2018 har juryn, med medlemmar från Lärarnas riksförbund, EU-kommissionen i Sverige och Specialpedagogiska skolmyndigheten, valt att ge ut ett förstapris och ett specialomnämnande.

Och idag publicerar vi äntligen resultaten!

Förstapris går till Nyvångskolan i Lund och Heléne Henning  med projektet My way, your way, our shared cultural identities

Heléne Henning i Nyvångskolan i Lund har med sina niondeklassare samarbetat med klasser i Bulgarien, Italien och Spanien. Projektets mål har varit att samarbeta kring kultur och kulturskillnader; både det välbekanta kulturarvet och den kultur vi mer omedvetet bär med oss. I projektet har man utvecklat ett spel som syftar till att undvika ”kulturella törnar”. Även projektytan Twinspace och ett flertal andra digitala verktyg har använts. Projektet har finansiering från Erasmus+ (Strategiska partnerskap).

Förstapriset är ett presentkort på 5 000 kronor. Skolan bereds även två platser till eTwinningkonferensen i Warszawa i oktober 2018.

Juryn motiverar sitt beslut på följande sätt:

My way, your way, our shared cultural identities är ett projekt som elegant väver ihop ämnesinnehåll, nyckelkompetenser och kulturutbyte mellan skolor i fyra länder till en varierad, men väl sammanhängande helhet. Det är ett projekt som i sitt kulturfokus tar det vanliga “visa upp”-mönstret djupare och längre genom at ta fasta på både det mer välbekanta kulturarvet och också den del av vår kultur som vi mer omedvetet bär med oss.

My way, your way visar att digital kommunikation och samarbete över landsgränserna kan ske genom många olika typer av aktiviteter, både mellan elever och mellan lärare. Projektet visar också prov på hur mångsidig användning av digitala verktyg ger elever möjlighet att över landsgränserna tillsammans undersöka, presentera, jämföra, skapa och diskutera ämnesstoff, och ta ägarskap över sitt lärande.  

De rapporterade effekterna av My way, your way … är bortanför det rent akademiska, och projektets frågeställning  ’Hur kan man lära sig att anpassa sig till en ny miljö eller situation? En kompetens som är nödvändig för det framtida livet/framtiden. ’ – det är projektet i sig själv i mångt och mycket svaret på.

Juryns specialomnämnade går till Brogårdsgymnasiet och Ola Robertson i Kristinehamn. Projektet heter Investigation of the energy consumption and impact on the climate change

I Ola Robertssons projekt i Brogårdsgymnasiet, Kristinehamn har eleverna på samhällsvetarprogrammet år ett, tillsammans med en fransk gymnasieklass, fått undersöka sin matkonsumtion och sina transportvanor och hur dess påverkar koldioxidutsläppen. Eleverna har i internationella smågrupper jämfört utfallen och dragit slutsatser kring resultaten. Projektet var ämnesövergripande i naturkunskap och engelska, och man har förutom projektytan Twinspace använt sig av webbresurser, film och bilder.

Brogårdsskolan bereds två platser på eTwinningkonferensen i Warszawa i oktober 2018.

I juryns motivering står att ”Investigation of the energy consumption and impact on the climate change, ett projekt mellan två gymnasieklasser i Europa, är ett utmärkt exempel på hur också NO-ämnet smidigt kan användas inom eTwinning. Projektet behandlar ett relevant globalt tema på ett elevnära sätt, och eleverna har genom egna undersökningar synliggjort den enskilda människans betydelse för miljön. Genom samarbetet har eleverna inte bara jämfört resultat och påverkan länderna emellan utan också tillsammans fått reflektera, dra slutsatser och fundera på lösningar. I projektet har man använt för aktiviteterna lämpade digitala verktyg och program.

Investigation of the energy consumption and impact on the climate change är ett inspirerande projekt i mindre format, ett projekt med vetenskaplig ambition som helt och hållet bäddats in undervisningen, och ett utmärkt exempel på eTwinnings grundtanke om att digitala internationella projekt går att drivas som del av skolans vardag.

Ett stort grattis till både Nyvångskolan och Brogårdsgymnasiet!

Inlägget är skapat av eTwinningteamet vid Universitets- och högskolerådet.
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *